Pozycjonowanie obniżonej widoczności w Google
Twoja strony internetowe mają obniżoną widoczność w Google? Sprawdź, co może być powodem takich spadków!
Każdego dnia ludzie tworzą i zakładają coraz to nowe, różnorodne strony w sieci. Konkurencja jest naprawdę spora, dlatego bardzo ważne jest to, by potrafić wybić się spośród ogromu różnych propozycji. Z tego właśnie powodu wynajmujemy agencję, której zadaniem jest przeprowadzenie kampanii SEO. Poprzez daną kampanię planujesz wzrost widoczności danej strony – a co za tym idzie – wzrost liczby odwiedzin oraz większą ilość klientów. Zamiast tego po pewnym czasie odnotowujesz spadki pozycji w Google. Najważniejsze frazy posiadają słowa, na które witryna notuje kluczowe spadki. Dlaczego tak się dzieje? Co robić w takim wypadku?
Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania trzeba najpierw zapoznać się ze sposobami wykrycia takiego problemu. Dlatego też w poniższych rozważaniach najpierw zostaną kolejno przedstawione trzy narzędzia przeznaczone do diagnostyki danego zjawiska. Później nastąpi przejście do tematu głównego - czyli powodów spadku widoczności w Google.
Jak wykryć spadek widoczności w Google?
Jak już zostało wyżej nadmienione, aby dojść do tego, co może być przyczyną obniżenia pozycjonowania w Google, spadku widoczności bądź ruchu organicznego należy najpierw posiadać wiedzę o tym, jak w ogóle zdiagnozować taki problem. Istnieje wiele narzędzi, które pomagają w wykryciu tego zjawiska, ale w tym miejscu skoncentrujemy się na trzech. Można rzec, że są to główne narzędzia wykorzystywane do takich celów, gdyż są one najbardziej cenione na rynku i niezbędne zdaniem wielu specjalistów w tej dziedzinie. Należą do nich: Ahrefs, Senuto i Google Search Console. Krótki opis tych narzędzi znajdzie się poniżej.
Ahrefs - Pierwsze z opisywanych narzędzi można niewątpliwie uznać za jedno z takich, które cieszą się największą popularnością jeżeli chodzi o weryfikację profilu linkowego dla danej strony. Ponadto dzięki niemu można także uzyskać informacje odnoszące się do widoczności witryny w Google. Ahrefs przedstawia nam jakim zmianom w określonym czasie ulegał ruch organiczny bądź też jaką widoczność strony miały słowa kluczowe. Jednak jeśli mamy do czynienia z tym narzędziem należy pamiętać, że poddaje ono analizie strony internetowe jedynie swoją bazę, a dane o widoczności są danymi szacunkowymi. Musimy więc brać pod uwagę fakt, że Ahrefs nie posiada dostępu do takich informacji jak Google. Nie znaczy to jednak, że dane które dzięki niemu uzyskujemy do niczego nam się nie przydadzą.
Senuto - Widoczność danej strony internetowej można sprawdzić również za pomocą narzędzia o nazwie Senuto. Jest to polskie narzędzie, które również cieszy się dużą popularnością. To źródło danych pozwala nam uzyskać informacje takie jak szacowany ruch z wyników organicznych danej strony dotyczący danego miesiąca, bądź też dane odnoszące się do fraz, które załapały się na TOP3 czy TOP50.
Google Search Console - Trzecim opisywanym narzędziem jest Google Search Console. To narzędzie reprezentuje totalne bogactwo wiedzy dotyczącej Twojej strony WWW. Aby jednak dojść do tych informacji, należy dodać swoją witrynę do tego narzędzia. Po wykonaniu takiego działania pojawiają nam się różnorodne informacje, które zawierają na przykład dane o łącznej liczbie wyświetlenie, średnim CTR bądź też sumie kliknięć z organicznych efektów wyszukiwania. Dzięki Google Search Console mamy możliwość dokonywania analizy tych danych na podstawie różnych okresów czasu. Zatem z łatwością możemy również porównywać wyniki z różnych przedziałów czasowych. Niewątpliwą zaletą tego narzędzia jest fakt, że informacje, które są pokazywane przedstawiają realia, a nie szacunkowe wyniki (jak w przypadku dwóch wcześniej opisywanych narzędzi, tj. Senuto i Ahrefs). Po krótkim opisie narzędzi diagnostycznych można już zatem przejść do meritum, czyli źródeł obniżenia widoczności strony w Google. O tym poniżej.
Pozycjonowanie stron o obniżonej widoczności
Spadek pozycji w Google może mieć różnorakie przyczyny. Wiąże się on ze spadkiem ruchu organicznego, o którym wspomniane zostało już wcześniej. Powodem obniżonej widoczności strony w Google może być: konkurencja, brak dostępu do danej strony, wprowadzenie aktualizacji Google, biznes związany z określonym sezonem.
Konkurencja się pozycjonuje
Na wstępie należy nadmienić, że widoczność w Google wiąże się z dużą pracą i nakładem czasu. Nie da się tego osiągnąć z dnia na dzień. Osoby, które decydują się na działanie w danej branży muszą liczyć się z tym, że na swojej drodze niejednokrotnie spotkają konkurentów, którzy mogą poważnie zaburzyć ich powodzenie w danej dziedzinie. Wyobraźmy sobie sytuację, że kilka firm pokusiło się o przeznaczenie bardzo dużych kwot na SEO. Z automatu osoba, która przeznaczyła mniejsze fundusze na rozwój swojego serwisu musi liczyć się z tym, że zainteresowanie jej stroną będzie znacznie mniejsze. Dzieje się tak dlatego, że przy większym budżecie zyskujemy odnośniki wyższej jakości, nasz content jest bardziej rozwinięty, strona jest zoptymalizowana, a co za tym wszystkim idzie – pozycja danej strony szybuje wyżej od konkurencji. Tym samym osoba o mniejszym budżecie spada o kilka pozycji w dół, co powoduje znaczne zmiany w ruchu organicznym. Co można zrobić w takim przypadku? Przede wszystkim należy bacznie obserwować postępy konkurencji. Warto pilnować, jak zmienia się jej linkowy profil według Ahrefs. Można również poddawać analizie jej widoczność w Senuto. Najważniejsze jest jednak to, by nie zrażać się chwilowym niepowodzeniem i nie stopować swojej kampanii SEO. Cały czas należy dbać o to, żeby nie spaść o kolejne pozycje niżej.
Brak dostępu do danej strony
Chyba każdy z nas podczas poszukiwania określonego produktu lub informacji w Google klikając liczy na to, że wybrany wynik jest dostępny, a algorytm wyszukiwania będzie działał bez zarzutu. Jednakże niestety nie zawsze to tak wygląda. Niejednokrotnie żądana strona się nie otwiera, tym samym tworząc kolejną przyczynę spadku widoczności w Google. Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być naprawdę bardzo wiele, dlatego przedstawimy tylko niektóre z nich: Złośliwe oprogramowanie zablokowało działanie danej strony. Blokada na witrynę została nałożona przez hosting – poprzez przekroczenie limitów dla danego konta. Niedostępność strony poprzez automatyczną aktualizację wtyczki. Niesprawność serwerów firmy hostingowej (trwająca np. kilka dni). To tylko niektóre przykłady blokowania dostępu do danej witryny. Regularnie monitorując działanie danej strony łatwo można wykryć te utrudnienia. Problem pogłębia się jednak gdy jesteśmy na przykład na urlopie- wtedy przestajemy notorycznie sprawdzać czy wszystko działa jak należy. Niestety nawet krótki czas braku reakcji na te blokady generuje znaczny spadek widoczności danej witryny. Strony internetowe a wyniki - Pocieszające jest jednak to, że po zlikwidowaniu błędu można w miarę szybko i bez większych trudności powrócić na poprzednio zajmowaną pozycję.
Wprowadzenie aktualizacji Google - Jak możemy się dowiedzieć z różnego rodzaju źródeł, Google w ciągu roku przeprowadza nawet do 1000 zmian w algorytmie wyszukiwania. Mogą to być zarówno zmiany ledwo odczuwalne (bez większego wpływu na Search Engine Results Page), jak i zmiany które powodują istną rewolucję. Jeżeli chcemy mieć dostęp do danych odnoszących się do najbardziej istotnych zmian oraz narzędzi do monitorowania wahań w SERP-ach warto na bieżąco badać zmiany w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza, że Google nie zawsze ogłasza wprowadzenie aktualizacji. Modyfikacje wprowadzone w Google można sprawdzić w Algoroo. Jest to narzędzie, którego zadaniem jest monitorowanie wszelkich zmian w rezultatach wyszukiwania. Posługuje się ono słupkami z określonymi kolorami, które wskazują na to, czy w danym dniu nastąpiła jakaś aktualizacja (kolor pomarańczowy lub czerwony) bądź też ewentualny ruch widoczności nie jest związany z uaktualnieniem (kolor zielony). Na koniec należy nadmienić, że aby poradzić sobie z aktualizacjami wprowadzanymi przez Google należy zmiany przeanalizować i przekształcić witrynę w taki sposób, by była dostosowana do tych nowości, a tym samym była widoczna równie dobrze jak wcześniej. Biznes związany z określonym sezonem Ostatnim z opisywanych tutaj źródeł spadku widoczności w Google będzie sezonowość danego biznesu. Nietrudno domyślić się, że jest wiele branż, których popularność i powodzenie jest zdeterminowane na przykład przez porę roku. Wystarczy pomyśleć o szale prezentowym w okresie przedświątecznym, bądź też o wielkim zainteresowaniu turystyką, kiedy zbliża się okres wakacyjny. Jeżeli prowadzimy swoją stronę przynajmniej kilka lat to możemy wykryć odchylenia w ruchu organicznym poprzez Google Analytics. Wchodząc w GA wybieramy kolejno „Pozyskiwanie”, później „Cały ruch”, „Kanały”, a na koniec z wyświetlonego po prawej stronie spisu kanałów - „Organic Search”. Z kolei jeżeli chcemy dowiedzieć się, czy w naszej branży istnieje ryzyko czasowego spadku odwiedzin z wyników organicznych, wtedy posługujemy się Google Trends. Powodów spadku ruchu z Google można również szukać po prostu w bieżącym popycie na określone produkty. W ostatnich czasach do prawdziwej rewolucji w widoczności danych witryn doszło poprzez pandemię koronawirusa. W tym przypadku turystyka bardzo ucierpiała (ruch w witrynach tej branży spadł nawet o ponad 90 proc.). Jednakże w tym samym czasie znacznie wzrosło zainteresowanie zakupami.
Na koniec powyższych rozważań warto stwierdzić, że istnieją bardzo różne przyczyny generujące spadki pozycji w Google, spadki ruchu organicznego oraz spadki widoczności. Bardzo istotne jest to, by potrafić w porę wychwycić, co było powodem pojawienia się danego spadku. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że nie na wszystkie przyczyny obniżenia widoczności możemy mieć wpływ. Wahania w pozycjach i ruchu organicznym w tej branży to zjawisko całkiem naturalne, więc nie należy przejmować się nimi zanadto, ale warto mieć rękę na pulsie i monitorować je na bieżąco. Dzięki temu będzie można w porę reagować i tym samym unikać zbyt dużych spadków.
Masz obniżone pozycje w Google? - Skontaktuj się z Exponet Bielsko-Biała - wykonamy dla ciebie skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google.
Warto przeczytać: