Pozycjonowanie lokalne - to musisz wiedzieć
Jak pozycjonować strony i sklepy internetowe lokalnie?
Lokalne SEO – to ma znaczenie!
Czy wiesz, że prawie połowa wszystkich wyszukiwań ma charakter lokalny? Zgadza się, połowa wszystkich zapytań ma charakter lokalny, a około jedna trzecia wszystkich wyników wyszukiwania zawiera pakiet lokalny. To cały ruch, a wszystko zależy od tego, czy Twoja witryna wyświetla prawidłowe sygnały lokalizacji. W tym artykule omówimy, jak przekonać Google, że Twoja witryna jest odpowiednia dla określonej lokalizacji i jak zwiększyć jej widoczność wśród lokalnej konkurencji.
Twórz lokalne strony internetowe docelowe.
Jeśli obsługujesz co najmniej dwa różne obszary, rozważ utworzenie osobnej strony docelowej dla każdego obszaru. Mogą to być różne dzielnice, miasta, stany, a nawet kraje. Załóżmy, że jesteś fotografem mieszkającym we Wrocławiu, ale sezon ślubny spędzasz w Zakopanem i często fotografujesz wesela na Podkarpaciu. W takim przypadku sensowne jest posiadanie innej strony docelowej dla każdej z lokalizacji. Inny przykład - załóżmy, że prowadzisz firmę cateringową z małego miasteczka, ale obsługujesz również kilka pobliskich miejscowości. Jeszcze inaczej - posiadasz witrynę e-commerce, która dostarcza przesyłki do określonych lokalizacji. Kolejny przykład - hydraulik z pewnej części miasta, ale chętny do podróżowania do innych części miasta. Wszystko to są dobre przypadki do tworzenia stron docelowych dostosowanych do lokalizacji.
Znajdź lokalne słowa kluczowe
Jeśli masz strony docelowe, które są specyficzne dla określonej lokalizacji, musisz wypełnić je słowami kluczowymi, które oznaczają Twoje znaczenie dla tej lokalizacji. W większości przypadków wystarczyłoby dodać nazwę lokalizacji do słów kluczowych już obecnych na stronie. Jeśli tytuł Twojej strony to Fotografia ślubna, możesz zmienić go na Fotografia ślubna w Zakopanem i umieścić lokalizację na całej stronie: najlepsze miejsca do robienia zdjęć ślubnych w Zakopanem, najlepsza pora dnia na robienie zdjęcia nad Morskim Okiem, galeria ślubna w Zakopanem. Jeśli potrzebujesz więcej pomysłów na lokalne słowa kluczowe, możesz skorzystać z narzędzia do badania słów kluczowych, aby odkryć zapytania dotyczące lokalizacji. Powiedzmy, że jesteś hydraulikiem w Bielsku-Białej i chcesz zoptymalizować swoją witrynę pod kątem typowych zapytań w mojej okolicy. W takim przypadku możesz uruchomić odpowiednia narzędzia, przejść do badania słów kluczowych i użyć lokalnego słowa źródłowego, aby odkryć inne słowa kluczowe związane z Twoją firmą (albo możesz to również zlecić agencji SEO, jak nasza i mieć to z głowy). W ten sposób możesz odkryć, że inne popularne zapytania wymieniają konkretne dzielnice, takie jak hydraulik z Bielska-Białej Wapienica, hydraulik z Bielska-Białej Komorowice i hydraulik z Bielska-Białej Mikuszowice. Do tego można dołożyć konkretne prace hydrauliczne, takie jak systemy filtracji wody i naprawa toalet, oraz zapytania dotyczące kosztów, takie jak jak dużo kosztuje usługa hydraulika w Bielsku-Białej. Wszystko to są świetne pomysły na słowa kluczowe do wykorzystania w lokalnej witrynie. Inną przydatną metodą badania słów kluczowych jest podpatrzenie konkurencji w kontekście tego, jakich słów kluczowych nie używają – Ty możesz tę lukę wypełnić. Jeśli znasz inne lokalne witryny, które odnoszą sukcesy w Twojej niszy, możesz porównać je z własną witryną i zobaczyć, których słów kluczowych brakuje. Wreszcie, jeśli masz kilka wymiennych słów kluczowych, które są równie atrakcyjne, możesz skorzystać z Google Trends, aby sprawdzić, które słowo kluczowe jest bardziej popularne w Twojej lokalizacji. Użycie słowa kluczowego odpowiedniego dla lokalizacji w Twojej witrynie z pewnością da Ci pewną przewagę w wyszukiwaniu.
Zastosuj dane strukturalne
Dane strukturalne to specjalne znaczniki, które pomagają Google interpretować Twoje treści. Jest to w zasadzie system tagów, których możesz użyć, aby poinformować Google, co znajduje się na Twojej stronie. Na przykład, jeśli publikujesz przepis, możesz oznaczyć każdy składnik, czas gotowania, liczbę kalorii, liczbę porcji i tak dalej. Google będzie wtedy w stanie znaleźć te informacje na Twojej stronie i użyć ich do tworzenia fragmentów rozszerzonych dla wyników wyszukiwania. Istnieje wiele różnych rodzajów danych strukturalnych wykorzystywanych do różnych celów. Jednym z typów są uporządkowane dane firmy lokalnej. Możesz go użyć do otagowania informacji o firmie, w tym: nazwy firmy, adresu, danych kontaktowych. W ten sposób Google będzie mieć absolutną pewność, że Twoja firma jest odpowiednia dla konkretnej lokalizacji. Najłatwiejszym sposobem zastosowania znaczników firmy lokalnej jest skorzystanie z pomocnika Google do oznaczania danych strukturalnych. Jest to narzędzie online, w którym możesz przesłać swój adres URL i wybrać rodzaj uporządkowanych danych, które chcesz zastosować. Po otagowaniu wszystkich niezbędnych informacji możesz pobrać kod znaczników i dodać go do kodu w swojej witrynie. Jeśli korzystasz z systemu CMS, możesz mieć domyślnie zaimplementowane pewne typy danych strukturalnych lub możesz łatwiej zaimplementować dane strukturalne za pomocą wtyczki. Chociaż najlepiej jest unikać wtyczek tam, gdzie możesz — każda z nich zmniejsza szybkość Twojej strony.
Nie ignoruj Google Moja Firma
Google Moja Firma to katalog firm, który zamyka wszystkie katalogi firm. Gdy tworzysz profil w Google Moja Firma, informacje z tego profilu są wprowadzane bezpośrednio do indeksu Google i kwalifikują Cię do upragnionego lokalnego katalogu. Aby utworzyć aukcję, przejdź do strony Google Moja Firma i postępuj zgodnie ze wskazówkami. Możliwe, że Google już wie o Twojej firmie i utworzył dla Ciebie wpis. W takim przypadku po prostu wpisz nazwę firmy w Google i zgłoś ją. Po utworzeniu lub zgłoszeniu roszczenia do swojej oferty – staraj się uzupełnić tam jak najwięcej danych. Obejmuje to podstawowe informacje, takie jak godziny pracy i numery telefonów, a także niektóre dodatki, takie jak logo i zdjęcia. W Twoim interesie jest poważne potraktowanie tej oferty — w kontekście lokalnego SEO może być ważniejsza niż Twoja rzeczywista witryna.
Zarządzaj swoimi opiniami
Gdy już umieścisz swoją firmę w Google Moja Firma i być może w kilku innych odpowiednich katalogach, zaczniesz otrzymywać recenzje od swoich klientów. Liczba tych recenzji i łączna ocena określą Twoją pozycję w lokalnym wyszukiwaniu, widoczność w Mapach Google, a nawet wpłynie na rankingi organiczne. Aby wpłynąć na liczbę otrzymywanych recenzji, możesz aktywnie zachęcać swoich klientów do pozostawienia opinii. Może to być coś tak prostego jak baner na Twojej stronie internetowej, czy prośba e-mail. Jeśli chcesz bardziej agresywnej strategii, możesz nawet zaoferować niewielkie bonusy wszystkim klientom, którzy ocenili Twoją firmę. Aby wpłynąć na Twoją łączną ocenę, będziesz musiał zarządzać negatywnymi recenzjami i zrobić wszystko, aby zmienić je na pozytywne. To bardziej sztuka niż kwestia umiejętności, ale jest kilka rzeczy, które Ci w tym pomogą. Jak zmniejszyć liczbę negatywnych opinii w Google Moja Firma? 1. Potwierdź problem. Nawet jeśli nie jesteś jeszcze pewien, czy klient rzeczywiście został skrzywdzony, przyznaj, że mogło do tego dojść — to już może załagodzić sytuację. 2. Wyjaśnij, jak chcesz znaleźć rozwiązanie. Wymień dokładne kroki, które podejmiesz, aby dotrzeć do sedna tego, co się stało i upewnij się, że nigdy więcej się to nie powtórzy. 3. Bądź prawdziwy. Przedstaw się lub podpisz się swoim imieniem i stanowiskiem w firmie. To pokazuje, że jesteś zaangażowany i odpowiedzialny, a także buduje dalsze zaufanie między Tobą a klientem. 4. Osłodź sytuację. Zaoferuj pokrzywdzonemu klientowi odszkodowanie lub premię. W rzeczywistości da Ci to szansę na ponowne wykonanie usługi i pokaże klientowi, że poprawiłeś się.
Buduj lokalne linki zwrotne
Budowanie linków to oczywiście ogromny temat w SEO i nie trzeba tu Ci mówić, że im więcej – tym lepiej. Jednak trzeba wspomnieć, że w przypadku lokalnego biznesu przynajmniej część twoich linków zwrotnych musi pochodzić z lokalnych stron internetowych. Google postrzega łączenie stron internetowych jako klaster, rodzaj społeczności. Jeśli należysz do lokalnej społeczności, jesteś uważany za odpowiedni dla lokalnych zapytań wyszukiwania. Ale jeśli Twoje backlinki są budowane od wszystkiego, to cóż, nie szkodzą Twojej stronie, ale nie są pomocne w budowaniu lokalnych rankingów - a to stracona okazja. Najlepszym sposobem na znalezienie lokalnych perspektyw na linki zwrotne jest monitorowanie lokalnych konkurentów. Istnieją w tym celu specjalne narzędzia, które znajdą strony internetowe, zawierające linki do któregokolwiek z Twoich konkurentów, ale jeszcze nie zawierają linków do Ciebie. Twoi potencjalni klienci o najwyższym priorytecie to Ci, którzy łączą się z dwoma lub więcej konkurentami — tutaj jest bardziej prawdopodobne, że pasują do Twojej niszy i są bardziej otwarci na umieszczanie linków. Śledź lokalne rankingi - Teraz, gdy wykonałeś uczciwy wysiłek, aby sklasyfikować określoną lokalizację, nadszedł czas, aby dowiedzieć się, czy Ci się udało. Wyzwanie polega na tym, że Twoje regularne statystyki rankingowe, takie jak te, które widzisz w Google Search Console, są zwykle ogólnokrajowe. Czasami nawet międzynarodowe. Te statystyki nie mówią Ci, czy Twoje strony są wyświetlane rzeczywistym odbiorcom docelowym, lokalnym odbiorcom. Dlatego najlepiej jest użyć narzędzia do śledzenia pozycji, które może pokazać twoje rankingi tak, jakby wyszukiwano je z określonej lokalizacji. Istnieje wiele narzędzi oferujących tę funkcję – warto z nich skorzystać w tym celu. Co najlepsze, wiele z nich pozwala na to, by dodać tyle lokalizacji, ile chcesz. Jest to szczególnie przydatne w przypadku witryn, które obsługują kilka odrębnych obszarów i mają odpowiadające im strony docelowe. Lokalne SEO – podsumowanie Ten lokalny przewodnik SEO powinien rozpocząć Cię na właściwej ścieżce do rankingu w Twojej okolicy. Jeśli jednak czujesz, że nie masz na to czasu, albo też wiesz, że wolisz to oddać w ręce specjalistów – nasza lokalna firma zajmująca się SEO pozycjonowaniem w Bielsku-Białej, z chęcią pomoże.