Pozycjonowanie a Open Graph
Poznaj zasady działania Open Graph protocol oraz wpływ jego zastosowania na konwersję odwiedzin strony a także na pozycjonowanie
Wraz z rozwojem popularności różnego rodzaju mediów społecznościowych, wzrosła liczba wszelkiego rodzaju udostępnień, wrzucania linków na swój profil celem podzielenia się ze znajomymi ciekawymi materiałami znalezionymi w sieci. W początkowej fazie istnienia wszelkiego rodzaju społeczności w sieci, przekazywanie linków nie było jakoś bardziej sensownie interpretowane przez serwisy, i chcąc wyjaśnić lub też zobrazować cechę czy wartość danego linka aby zwiększyć nim zainteresowanie innych, trzeba było ni mniej ni więcej tylko stworzyć w sposób ręczny posta zawierającego link, umieścic zrzut ekranu lub w inny sposób skojarzyć wizualnie suchy link z aktywną stroną do której jest od odsyłany. Aby rozwiązać tą kwestię facebook stworzył system Open Graph (OG). Wielu z użytkowników zauważyło, iż przyklejając linka na przykład z adresem url filmu umieszczonego na Youtube, na ich ścianie pojawia się nie tylko tytuł clipu ale i także dynamiczne w pełni funkcjonalne okno z playerem. Podobna rzecz się miała w przypadku share`ów linków z bardziej zaawansowanych stron, gdzie po przeklejeniu adresu artykułu, facebook automatycznie zaciągał zadeklarowaną przez autora treść, taką jak nagłówek, opis czy nieprzypadkowe zdjęcie. Dlaczego tak się nie dzieje po umieszczeniu linka do naszej strony? Dlaczego facebook nie publikuje Nagłówka artykułu strony, opisu ani zdjęcia na niej umieszczonego i widzimy tylko surowy wklejony z palca adres url? Tutaj właśnie odpowiedzią jest użycie protokołu OG. Open Graph w zasadzie nie jest na chwilę obecną nowym rozwiązaniem, funkcjonuje on na dobre już od kilku ładnych lat. Zasadę jego działania można zdefiniować w prosty sposób, która sprowadza się do wymiany danych (w tym tzw. mikro-danych) pomiędzy mediami społecznościowymi a siecią zewnętrzną, czyli pozostałymi serwisami, stronami internetowymi jak też aplikacjami webowymi. Głównymi zainteresowanymi sensownym i efektywnym wykorzystywaniem OG są autorzy serwisów, którzy dzięki temu iż publikowane treści są nie tylko bardziej czytelne i przejrzyste, wpływają na polepszenie interakcji z odbiorcami również przez bardziej ciekawą czy wręcz przykuwającą uwagę formę. Jakie to może mieć wpływ na pozycjonowanie stron? Bezpośrednią zaletą jest fakt precyzyjniejszego i trafniejszego kontekstowego indeksowania współdzielonych pomiędzy użytkownikami linków, przez co są z punktu widzenia Google bardziej wartościowe. Pomijamy tutaj również sam fakt (co widać po statystykach oglądalności) iż umiejętne wdrażanie i prawidłowe korzystanie z Open Graph w dużej mierze może bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia liczby odwiedzin na stronie blisko trzykrotnie.