Konstrukcja stron a pozycjonowanie
Wpływ konstrukcji stron i sklepów internetowych na pozycjonowanie
Bieżące i nadchodzące wymagania oraz możliwości związane z branżą.
Marketing internetowy nieustannie ewoluuje, zmienia się rynek, rozwijają się technologie, procesom przemiany podlega również mentalność użytkowników i zmienia się również ich struktura. Powstają nowe grupy odbiorców co nie bez wpływu zostaje na nieustanne zmiany algorytmów wyszukiwarki Google, która analizując zmiany w zachowaniach użytkowników wyszukiwarki stara się jak najbardziej udoskonalić narzędzie wyszukiwania aby w możliwie najbardziej optymalny i trafny sposób zwracać im wyniki najlepszej jakości, czyli takie które spełniałyby ich potencjalne oczekiwania. SEO jak i szeroko pojęte pozycjonowanie nie może pozostać bez echa na ciągle zmieniające się środowisko zewnętrzne z jakim musi współpracować i spełniać jego wymagania jakościowe. Dlatego jest to dziedzina która podlega nieustannym przemianom i przeobrażeniom w czasie. Idzie to niewątpliwie w parze ze zmieniającymi się dynamicznie wszelkimi trendami w pozycjonowaniu a przede wszystkim w samej optymalizacji, choć tutaj słowo optymalizacja nie jest najtrafniejszym zwrotem, gdyż sugeruje ono pewien proces redukcji i wprowadzania porządku, aczkolwiek w czasach obecnych optymalizacja polega na zagospodarowaniu możliwie jak największej ilości branych pod uwagę przez Google aspektów i tworzenia w nich potencjału. Analizując przeszłość, trendy sprowadzają się w dużej mierze do stwarzania przez Google nowych możliwości rozszerzających usługę wyszukiwania w sieci, tym samym otwierają developerom kolejne drzwi, które można wykorzystać do poprawy ruchu na stronie, zwiększenia ilości wejść, zmniejszenia współczynnika odrzuceń czy też dotarcia do klienta nie tylko bezpośrednio przez stronę główną wyszukiwarki lecz w innych miejscach zwracania wyników (produkty, grafika, mapy Google i inne. Z każdym roku przybywa nowych rozwiązań, lecz w większości przypadków rozwojowi podlegają również trendy wcześniejsze, których pojawienie się miało sens i zakorzeniło się w systemie. Aby pozostać na czasie i śledzić proces rozwoju rynku wyszukiwania, istotne jest aby poznawać bliżej usługi i technologie oferowane i brane pod uwagę przez algorytmy robotów Google. Co zatem ma lub będzie mieć istotny wpływ na pozycjonowanie w nadchodzących miesiącach? Zaczynamy.
Co w konstrukcji strony ma wpływ na pozycjonowanie?
Otaczający nas świat jest urozmaicony i wielowymiarowy, ma to również odbicie nie tylko w samym webdesign`ie ale i szeroko pojętym developement`cie. Rozwój i standaryzacja przeglądarek stwarza przed nami nieograniczone możliwości tworzenia, szybkie łącza i nowoczesne komputery radzą sobie znakomicie z wyświetlaniem bogatych w formę stron, z dużą ilością grafiki, mikro-interakcji, animacji czy (co już jest standardem) filmami wysokiej rozdzielczości i muzyką. Należy jednak zawsze brać pod uwagę dziedzinę dla jakiej się pracuje, jej grupę docelową (w tym wiekową i kulturową) a także specyfikę samej branży. Przykładem mogą być serwisy skierowane do ludzi młodych, którzy cenią sobie przede wszystkim atrakcyjność oraz formę, styl i klimat. W tym temacie nie ma ograniczeń i realizować się można do granic własnej fantazji (oczywiście z uwzględnieniem bieżących kanonów, dobrego smaku, estetyki i funkcjonalności). Na przeciwnym biegunie stoją serwisy czysto funkcjonalne - czy to stricte informacyjne gdzie istotą jest treść, jej dostępność oraz komfort korzystania (aplikacje webowe, platformy B2B, sklepy czy katalogi internetowe). Forma ma tutaj drugorzędne znaczenie. Liczy się funkcjonalność. Co łączy te dwa bieguny w świetle bieżących wymagań? Wspólnym mianownikiem w przypadku istoty pozycjonowania mają tutaj warunki stawiane i brane pod uwagę przez Google. Istnieje albowiem wiele wspólnych mianowników, które musimy brać pod uwagę w każdym przypadku. Co zatem musimy poddać analizie? Jednym z kluczowych parametrów mających wpływ na pozycjonowanie jest współczynnik odrzuceń, który de-facto jest parametrem obrazującym nam już pierwsze bezpośrednie zachowania użytkowników odwiedzających naszą stronę. Musimy brać pod uwagę to, iż atrakcyjność wizualna, design i interakcyjność musi iść w parze z funkcjonalnością. Zbyt duże ilości plików graficznych, obciążających transfer filmów i innych elementów mają istotny wpływ na czas potrzebny na załadowanie się strony. Ale co z możliwościami stwarzanymi przez coraz szybsze łącza, wydajniejsze procesory? Niestety dla Google`a ograniczenia istnieją, sam dostęp robotów wyszukiwarki do zasobów strony musi być możliwie szybki. Osobną kwestią jest natura ludzka, która w dzisiejszych czasach nie znosi czekania, a ta niecierpliwość ma istotny wpływ na to czy dana osoba będzie w stanie wystarczająco długo czekać na załadowanie się strony, czy też zamknie ją po magicznych pięciu sekundach czekania. I tutaj istotną role i wpływ na pozycjonowanie ma współczynnik odrzuceń, który gdy rośnie z uwagi na fakt częstego zamykania i uciekania ze strony, obniża jej punktację. Dlatego coraz bardziej cenione są serwisy optymalnie pisane ręcznie, z jak najmniejszą ilością zbędnego kodu, wtyczek, nieużywanych wtyczek i innych wagowo istotnych elementów często jednak zbędnych i używanych bezcelowo lub jako pozostałość implementacji z poprzednich projektów. Spora ilość firm stawia swoje strony na silnikach Wordpress, Joomla czy Drupal wykorzystując rozmaite szablony, instalując niezliczoną ilość wtyczek, możliwych pluginów zupełnie zbędnych w większości realizowanych przez siebie projektów i potrzeb klientów. Obładowana nadmiarem elementów strona często posiada treść która stanowi tylko ułamek całego kodu. De-facto powinno być odwrotnie - możliwie jak najbardziej korzystny stosunek treści do samego kodu który powinien być jedynie jego nośnikiem, możliwie jak najlżejszym. Do łask wracają produkty tworzone przez prawdziwych webmasterów, Google to premiuje. Analizując serwisy z danej branży można zauważyć istotny związek pomiędzy ich budową a pozycjami. Nie trudno się domyślić iż strony optymalnie napisane przez wyspecjalizowanych twórców będą bardziej premiowane niż ulepy tworzone z gotowych rozwiązań przez rozmaite agencje reklamowe, które specjalizacja i doświadczenie na tym wymagającym polu jest w większości przypadków zerowa.