Nauka pozycjonowania stron internetowych - istotne wskazówki
Jak przeprowadzać działania optymalizacyjne wewnętrz strony (onsite) w trakcie pozycjonowania
W celu osiągnięcia długofalowych oraz trwały wzrostów sprzedaży na platformach handlowych (sklepy internetowe oraz strony internetowe umożliwiające robienie zakupów online) ważne i istotne jest to aby gruntownie zrozumieć zasady stosowania optymalizacji wewnętrznej. Dlaczego pozycjonowanie jest istotne dla każdej firmy, która opiera swój model biznesowy o sprzedaż w internecie? Z punktu widzenia osób zajmujących się marketingiem w sieci, pozycjonowanie stron wykorzystuje się w głównej mierze cele zwiększenia zasięgu kanału sprzedażowego poprzez zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania (niezależne od tego czy jest to wyszukiwarka Google, Bing czy You.com). Kolejnym celem wdrażania SEO oraz optymalizacji i generowania wysokich pozycji jest potrzeba budowania wśród populacji potencjalnych klientów świadomości danej marki oraz podtrzymywanie tej świadomości przez możliwie jak najdłuższy okres czasu. Oba te czynniki mają istotny wpływ na wzrost (przyrost) ruchu naturalnego na stronach internetowych i sklepach oraz co za tym idzie na polepszenie parametrów współczynnika konwersji sprzedaży. Osiągnięcie tego celu w zależności od nasycenia rynku, stopnia oraz wielkości i ilości podmiotów konkurencyjnych wymaga nakładów czasowych, nakładów pracy nad stroną internetową czy sklepem e-commerce zarówno przez dział marketingu danej wewnątrz firmy prowadzącej dany biznes (oraz przez ludzi w niej zatrudnionych) a także od agencji zajmujących się reklamą w internecie której powierza się te zadania na zewnątrz lub oddelegowuje prace związane z pozycjonowaniem stron.
Czym jest pozycjonowanie onsite
Działania optymalizacyjne wewnątrz danej strony internetowej skupiają sie przede wszystkim na pracach związanych zarówno ze strukturą funkcjonalną danej witryny, które dążą do poprawy jej użyteczności poprzez na przykład zwiększenie dostępności czy czytelności, uproszczenia nawigacji. Dodatkowo w centrum zainteresowania specjalistów od pozycjonowania związanych z działaniami SEO onsite znajduje się struktura kody strony uwzględniająca semantykę struktury, która jest brana pod uwagę przez roboty indeksujące (w tym odpowiednia ilość i jakość nagłówków, struktura HTML5 i inne). Zwiększenie szansy na lepsze pozycjonowanie jest tematem w zasadzie niewyczerpanym i zawsze można coś w tej kwestii poprawić, ulepszyć i zoptymalizować. Przykładowo można wprowadzić nowoczesne formaty plików graficznych, które będą lżejsze a tym samym poprawimy indeks prędkości ładowanej strony co ma również elementarny wpływ na hierarchizację zwracanych przez wyszukiwarki wyników z zapytań internautów. Oprócz stricte technicznych aspektów działań na stronie niezmiernie istotną kwestią jest rozbudowa treści na niej zamieszczanych - im większy potencjał merytoryczny danego serwisu tym jest on bardziej wartościowy z punktu widzenia robotów indeksujących Google. Do działań związanych z optymalizacją które przeprowadzane są wewnątrz witryn internetowych można zaliczyć następujące zakresy podejmowanych czynności:
- Rozbudowa tekstów w oparciu o merytoryczne podejście i ich semantyczne usystematyzowanie.
- Systematyczna rozbudowa innych materiałów tworzących treść stron internetowych - takich jak materiały graficzne oraz zdjęcia czy filmy
- Wdrożenie oraz dostosowanie i optymalizowanie składni kodu renderowanego przez silniki stron i sklepów internetowych - lekkość kodu w stosunku do treści, odpowiednia struktura semantyczna kodu i struktury HTML5
- Reagowanie na błędy zgłąszane przez search console - np. duplikaty strony, błędne lub martwe i nieistniejące linki i adresy URL, uporządkowanie kanonicznej struktury linków wewnętrzyn na stronie
- Optymalizacja wagowa zasobów pobieranych z serwera w czasie ładowania strony internetowej celem przyspieszenia parametru szybkości
- Optymalizowanie wagowe i sposobu renderowania obrazu strony i sklepów na urządzeniach mobilnych tak aby maksymalnie wpłynąć na szybkość oraz dostępność naszej strony
Czy działania onsite są istotne w pozycjonowaniu?
Osoby zajmujące się na co dzień pracą w agencjach świadczących usługi związane z promocją stron i platform e-commerce w internecie dobrze wiedzą że podczas działań prowadzonych w czasie kampanii optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek działania on site są niebywale ważne i istotne. Kluczowe podejście do tego zagadnienia wymaga poznania kilku kwestii związanych z czynnikami rankingowymi które podczas indeksacji bierze pod uwagę wyszukiwarka Google, Bing i inne. Aby uzyskać ulepszone efekty warto mieć również z tyłu głowy fakt że działania na stronie mają za zadanie jeszcze spełnienie kolejnej funkcji - sprowadzenie ruchu na stronę i poprzez metodę dużego sita przesiewania jak największej ilości osób które kupią lub zamówią od nas produkty i usługi.
Cele działań na stronie w aspekcie pozycjonowania:
- Strategia długiej widoczności w wyszukiwarkach poprzez systematyczną optymalizację elementów składowych strony lub sklepu oraz cykliczne rozwijanie potencjału merytorycznej zawartości serwisu.
- Strategia mająca na celu pomnożenie ruchu organicznego potencjału ludzkiego odwiedzającego nasze strony internetowe. Im większa ilość fraz kluczowych związanych z naszą branżą oraz rynkiem i zasięgiem działania znajduję się możliwie najwyższych pozycjach - tym większy będzie koszyk wejść na stronę.
- Strategia dotarcia na nowe rynki zbytu - wzrost dostępności naszej oferty na nowego grona potencjalnych odbiorców z innych regionów kraju poprzez zwiększenie widoczności w wyszukiwarce umożliwi nam dotrzeć do osób które jeszcze nigdy wcześniej nie miały kontaktu z naszą firmą
- Strategia przewagi konkurencyjnej nad innymi firmami - pomoże ona utrwalić nasz wizerunek na rynku względem firm konkurujących z nami.