Architektura strony – czym jest i jaki ma związek z SEO?
Wpływ budowy i architektury stron na pozycjonowanie
Nie ulega wątpliwości, że pozycjonowanie to dla laików skomplikowana strategia działań, szczególnie nie to na poziomie podstawowym, ale takie, którego celem jest przyniesienie realnych korzyści względem pozycji danej strony w wyszukiwarkach. Aby tak się stało – działania podejmowane w ramach pozycjonowania powinny się opierać na solidnych podstawach, a jedną z tych najbardziej istotnych jest tytułowa architektura strony.
Architektura strony – czym jest i jaki ma związek z SEO?
Architektura strony www to nic innego jak organizacja poszczególnych podstron w ramach witryny. Do najważniejszych elementów całej architektury należą: strona główna, blog firmowy, strony kategorii, strony produktów, inne strony. Aby architektura strony była prawidłowa i jak najlepiej spełniała swoją funkcję (również w kontekście SEO, ale o tym później), można wyróżnić kilka bazowych elementów i są to: linki strony w SERP-ach, doświadczenie (zarówno użytkownika w kontekście UX, jak i samych botów wyszukiwarki) oraz bardzo ważna struktura linkowania wewnętrznego. Rozumiejąc czym jest architektura strony, łatwiej jest pojąć też dlaczego ma tak ważny wpływ na pozycjonowanie – de facto miejsce domeny wśród wyników wyszukiwań. Dlatego właśnie już podczas tworzenia witryny trzeba pamiętać o tych poszczególnych aspektach, aby stworzone środowisko www jak najbardziej sprzyjało działaniom SEO podejmowanym później przez webmastera, zamiast je utrudniać. Choć kwestia doświadczenia użytkownika i robotów jest tutaj, wśród tych wszystkich czynników najważniejsza – inne też mają znaczenie, dlatego postaramy się po krótce podzielić wskazówkami na temat każdego z tych czynników.
Czynnik #1 Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to czynnik nierozerwalnie związany zarówno z architekturą strony, SEO, jak i innymi kwestiami (doświadczenie użytkownika, boota). Temat ten jest rozległy i dlatego chcąc wznieść linkowanie wewnętrzne swojej strony na wyższy poziom warto się nim bliżej zainteresować i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. W tym miejscu zaznaczymy to, co najważniejsze: linki wewnątrz strony powinny przede wszystkim skupiać się na podstronach o największym priorytecie. Domyślnie jet to strona główna, ale oprócz niej dla każdej witryny mogą być inne – równie ważne. Dzięki takiemu podejściu i tworzeniu linków wewnętrznych zgodnie z powyższymi zasadami daje się wyszukiwarce wyraźny sygnał, że właśnie te strony mają znaczenie i dlatego w dążeniu do wysokich miejsc w SERP-ach powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności.
Czynnik #2 UX – doświadczenie usera
Jak wspomniane wcześniej – kwestia doświadczenia internauty – gościa na stronie powinna być jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę zarówno w kontekście architektury strony, jak i samego SEO. Pogłębianie swojej wiedzy w zakresie UX jest tutaj podstawowe. Wyszukiwarki to twór pomyślany dla użytkowników sieci i też zależy im nade wszystko, by było im jak najbardziej komfortowo podczas poszukiwania w sieci potrzebnych treści. Wynika to z prostego faktu: jeśli internauta jest zadowolony tym, co zastanie na stronie www są dużo większe szanse na to, że stanie się jej częstym, a może nawet i stałym goście. Upraszczając cechy strony www przyjaznej w kontekście usera trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, by: była łatwa w nawigacji, cechowała ją wysoka szybkość ładowania stron. Takie strony mają szanse na wysokie miejsce w SERP-ach, a w oczach użytkowników będą traktowane jako te, na które warto wracać.
Czynnik #3 SERP-y i linki witryny
Mówiąc ściślej mowa o tak zwanych sitelinks, czyli dodatkowych linkach prowadzących do witryny (można je znaleźć w SERPach poniżej strony głównej). Ich znaczenie w podejmowanych tematach nie ulega wątpliwości, a szczególnie też gdy chodzi o kwestie takie jak: reputacja marki, współczynnik klikalności, nawigacyjność witryny. Linki witryny znajdą się w SERPach wtedy i tylko wtedy, gdy strona została odpowiednio zbudowana, a zatem – jeśli jej architektura jest prawidłowa. Dzięki ich obecności użytkownik nie będzie miał problemu z szybkim dotarciem do treści, które interesują go najbardziej – a w kontekście samego SEO, no cóż: mając site linki ma się duże szanso by SERP w interesujących nas wynikach wyszukiwania został w istocie zdominowany przez posiadaną stronę.
Czynnik #4 Boty wyszukiwarki i ich doświadczenie
Możemy je nazywać różnie – boty, roboty, pająki, czy crawlery – ale bez względu na to, jakie damy im imię – zawsze będą jednym z najważniejszych czynników dla wyników w SERP-ach. W końcu ich nadrzędnym działaniem jest penetrowanie strony, aby zdecydować czy ma się znaleźć w indeksie i na jakiej pozycji – względem konkretnych informacji. Ich nadrzędnym celem jest zadowolić użytkowników wyszukiwarek jak najszybszymi i najbardziej dokładnymi wynikami, a Twoim jako dewelopera powinno być zadowolenie botów – uzyskane właśnie poprzez stworzenie jak najbardziej przyjaznej dla nich architektury strony. Oddzielenie jednego od drugiego jest po prostu niemożliwe. Uwaga na koniec: mimo tak wielkiego znaczenia botów – w tworzeniu strony nigdy nie stawiaj ich zadowolenia ponad oczekiwania usera z krwi i kości.