Jak wygląda wykonanie strony internetowej

  • Autor: Marta
Wykonywanie stron internetowych jako złożony proces
Wykonywanie stron internetowych jako złożony proces

Wykonywanie stron internetowych jako złożony proces

Wykonywanie stron internetowych to proces, nad którym niewielu z nas się rozwodzi, jako że w obecnych czasach posiadanie strony internetowej reklamującej oraz opisującej nasze usługi jest rzeczą domyślną. Problem i zdziwienie natomiast pojawia się w momencie, gdy taka stronę chcemy mieć i ktoś musi ją dla na wykonać. Wtedy, zwłaszcza u osób nie mających wcześniej z informatyką wiele wspólnego, zdziwieniu nie ma końca jak bardzo pracochłonny i czasochłonny jest proces. Kolejne zdziwienie przychodzi, kiedy taką gotową stronę trzeba utrzymywać: stale pozycjonować, sprawdzać, dostosowywać. Ale po kolei. Jak tak właściwie wygląda ten proces? Jego znajomość pozwala zrozumieć inwestycję w stronę internetową z technicznego punktu widzenia oraz lepiej współpracować z profesjonalistami, którzy mogą chcieć wprowadzić do naszego pierwotnego pomysłu kilka zmian polepszających wydajność czy estetykę strony. Należy w końcu pamiętać, iż w dobie internetu prezentowana przez nas strona internetowa jest równoznaczna z nasza wizytówką; to z niej płyną do klienta najważniejsze informacje, jak na przykład wykaz i opis naszych usług, doświadczenie oraz dalszy kontakt, jak chociażby adres e- mail, numer telefonu czy lokalizacja stacjonarnego punktu usług, dlatego poza czytelnością ważna jest również wydajność strony i estetyka jej wykonania. Znajdujące się na niej informacje nie powinny być zbyt długie, natomiast kluczowe i jasne.

Nawigacja po stronie również nie powinna osobie jej odwiedzającej sprawiać problemów. Tworzenie stron internetowych to proces tworzenia narzędzia będącego w stanie przedstawić szerszemu gronu odbiorców oferowane przez nas usługi oraz nasze pomysły w wygodnej, czytelnej i kompaktowej formie. Właściwie skonstruowana strona internetowa jest chętnie odwiedzana przez użytkowników, a to znacząco zwiększa szanse na powodzenie naszego przedsięwzięcia. Strona internetowa stworzona jest z ciągu znaków w języku programowania HTML, chociaż języków programowania jest wiele i można używać  dowolnego z nich. HTML jest językiem programowania opartym o tak zwane hiperłącza; przeglądarki internetowe, a raczej ich algorytmy, interpretują składnię takiego języka w rezultacie wyświetlając stronę. Kolejnym pojęciem, jakie obejmuje proces wykonywania stron internetowych, jest domena. To określenie najczęściej kojarzy się z konkretną nazwą własną jakiejś firmy bądź produktu, jest fragmentem adresu internetowego, który przekierowuje użytkowników na wybraną stronę internetową. Domena w adresie internetowym jest odpowiednikiem fizycznego adresu firmy w rzeczywistości – kieruje nas w odpowiednie miejsce. Pojęciem już związanym bardziej nie tyle z samą budową strony, co z jej przechowywaniem i działaniem jest hosting. Hosting to nic innego jak serwery, na których działa strona, najczęściej są dostarczane przez dostawcę usług internetowych. Serwerownia dla stron internetowych jest niczym galeria handlowa dla sklepów stacjonarnych; zawiera boxy – miejsca – do wynajęcia, dedykowane danej stronie, za które należy płacić miesięczny abonament – czynsz – za wynajem.

Wykonywanie stron internetowych ma, tak jak wszystko, swoje etapy, a są nimi etap oferty, etap umowy i dokumentacji naszego projektu, ustalenie harmonogramu prac nad stroną, zebranie niezbędnych materiałów i dostępów, graficzne projektowanie strony, właściwe programowanie naszej strony, po zakończeniu tych głównych prac nadchodzi pora na testowanie strony oraz wprowadzenie ewentualnych poprawek i naprawienie błędów, aż w końcu w pełni działająca strona instalowana jest na serwery. Wdrażanine gotowych stron internetowych to złożony proces, w który zaangażowany jest cały sztab specjalistów: graficy, deweloperzy stron internetowych, specjaliści SEO, oraz oczywiście sam właściciel witryny. Proces zaczyna się od zakupu domeny, a raczej powinien. Jako że jest to czynność, która może być wykonana właściwie na każdym etapie powstawania naszej witryny, to nie najlepszym pomysłem jest zwlekać w tej kwestii, głównie z tego powodu, że ktoś może tę nazwę po prostu wykupić przed nami. Regularne ceny domen to od około kilkunastu do kilkudziesięciu złotych rocznie, natomiast odkupienie już zajętej nazwy domeny właściwie nie ma górnej granicy. Warto tu zaznaczyć iż wybór właściwego adresu domeny jest kluczowy w szybkim i łatwym dotarciu do naszej strony przez potencjalnych klientów, dlatego zrozumiałe są wszelkie niepewności, gdy już przychodzi do podjęcia tej decyzji. Czasami opcją jest również wykupienie adresów kilku domen, głównie dla zabezpieczenia i kupienia sobie dodatkowego czasu do namysłu – kolejną opcją jest wydanie nadmiarowych nawet kilku milionów złotych za odkupienie jakże przez nas pożądanego adresu domeny, w końcu kogo obchodzą pieniądze? Następnie przychodzi czas na wybór wykonawcy naszej strony internetowej. Strona internetowa jest nie tylko elektroniczną wizytówką dla nas i naszego przedsięwzięcia, musi także spełniać cele, do których była pomyślana, dlatego wybór właściwego wykonawcy strony, który będzie czuwał nad pieczołowitym wykonaniem strony jest nieoceniony. Każdy serwis zawiera adekwatne do branży i oferowanych usług dostosowanie funkcjonalności strony. Przekierowania, proponowane akcje czy skrótowe dymki z pomocą czy asystentem to tylko niektóre z udogodnień, które muszą być wzięte pod uwagę przy projektowaniu i programowaniu strony. Wymaga się ścisłej współpracy wykonawcy i klienta, w ten sposób możliwe będzie wykonanie strony możliwie jak najbliższej oryginalnemu pomysłowi z jednoczesnym naprawieniem niedociągnięć i błędów, które w tym oryginale się pojawiały lub mogły pojawić. Kiedy już mamy nakreśloną trajektorię, według której prace nad stroną będą się posuwały, przychodzi czas na dostarczenie przez klienta wszelkich materiałów, które na tej stronie mają się znaleźć, czyli wszelkiego rodzaju zdjęcia, teksty czy inne multimedia. Oczywiście nie chodzi o to, że klient sam ma to wszystko zrobić, chodzi o wcześniejsze ich wykonanie zgodnie z ustaloną konwencją przez wybranego fotografa, pisarza czy speców od marketingu. Należy po prostu pamiętać, że nasza praca nad stroną internetową nie kończy się po oddaniu jej firmie wykonującej strony. Nasze zaangażowanie jest potrzebne na przestrzeni całego procesu prac nad stroną czy to by skonsultować postępy, zmiany, czy poprawić ujawniające się na przestrzeni czasu błędy. Po dostarczeniu kontentu na stronę, grafik zabiera się za przygotowanie projektu wyglądu strony, który jest oczywiście z klientem konsultowany, więc ważnym jest żeby wszystkie swoje obiekcje, niepewności czy pomysły, które chcemy wypróbować nagłośnić w tym momencie; zmiana na tym etapie zajmie o wiele mniej czasu niż na już gotowej do odpalenia stronie, lub co gorsza na stronie już działającej. Teraz przychodzi czas na „faktyczne” implementowanie stron , gdyż projekt graficzny trafia do web dewelopera, który przemienia go w funkcjonalną witrynę internetową. Jest to najbardziej czasochłonny etap projektowania strony, gdyż składa się na niego wiele małych czynników i dopasowań, które muszą zostać wprowadzone w witrynie. Poza przełożeniem projektu graficznego na witrynę dopasowaną pod algorytmy wyszukiwarek internetowych, strona musi być również dopasowana pod zarówno komputerowe, jak i mobilne wersje przeglądarek, w końcu nikt nie chce komputerowej wersji strony wyświetlającej się na telefonie, gdzie połowa jest za mała a druga połowa niewidoczna przez niedopasowany projekt – największa zmora każdego, kogo to kiedykolwiek spotkało. Trzeba się upewnić, że reaktywne elementy strony faktycznie reagują, jak na przykład wbudowana w stronę wyszukiwarka, poszczególne sekcje i zakładki cz linki przekierowujące. Całość musi być spójna i kompaktowa oraz szybko się ładować. Po zakończeniu tej fazy przychodzi czas na testy i optymalizację techniczną, mimo że ogólnie rzecz biorąc kolejne elementy wprowadzane na stronę są testowane na bieżąco, to przy wykańczaniu jeszcze raz przeprowadza się globalne testy. Poprawne projektowanie stron internetowych zawiera bowiem sprawdzenie jakości produktu, trzeba więc sprawdzić wszelkie niewidoczne zakładki strony, w tym błąd 404, czy spełnione są wymagania strony dla urządzeń mobilnych, czy wszelkiego rodzaju zawarte formularze otwierają się i działają prawidłowo, czy strona ładuje się dostatecznie szybko i nie zacina się, czy witryna działa jednakowo prawidłowo we wszystkich przeglądarkach, nie tylko tych trzech podstawowych i czy jest zoptymalizowana pod różne systemy operacyjne. Rodzi się tu również pytanie czy wspierać naszą stronę w przestarzałych bądź kontrowersyjnych przeglądarkach internetowych, które mimo że stanowią już bardzo niewielki ułamek rynku, to nadal istnieją, a przez niektórych są nadal używane – tę kwestię więc najlepiej jest omówić z firmą, która nasza stronę tworzy oraz doradcą biznesowym, czy takie przedsięwzięcie będzie opłacalne. Te testy są kolejnym, po samym składaniu strony w całość, czasochłonnym etapem, jednak niepomijalnym. Są to generalne testy techniczne strony, które zapewniają nas, że nie wyrzuciliśmy pieniędzy w błoto. Zwłaszcza ważnym tu jest dostosowanie strony pod urządzenia mobilne oraz właściwe pozycjonowanie, które jest kolejnym krokiem. Nasza firma dokłada wszelkich starań aby skutecznie zoptymalizować twoją stronę pod pozycjonowanie w Google.  Są to formalności, których brak może nas słono kosztować, w końcu jakie zyski może przynieść strona, która w erze smartfonów, smartwatchów i innych urządzeń mobilnych nie wyświetla się w ich przeglądarkach tylko i wyłącznie dlatego, że nie poświęciliśmy minimalnie więcej czasu żeby ją do tego odpowiednio przystosować? I tutaj, jako wisienka na torcie, wkracza pozycjonowanie stron internetowych jako klucz do sukcesu. Praca nad stronami to nie tylko stworzenie strony, ale również stała optymalizacja jej pod standardy wyszukiwarek internetowych, dzięki której nasza strona wyświetlać się będzie na wyższych proponowanych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek analizują stronę pod względem jej funkcjonalności, klarowności, szybkości ładowania oraz jej wyglądu graficznego, czyli krótko mówiąc jej dostosowania do oczekiwań i komfortu użytkowników. Żeby strona mogła być właściwie i wysoko wypozycjonowana musi zawierać właściwe treści; boty wbrew pozorom nie są głupie, nie wypozycjonują dobrze strony, która długo się ładuje i nie zawiera potrzebnych informacji. Od początku zakłada się wybranie pewnych słów kluczowych, na podstawie których nasza witryna będzie wyskakiwać w wynikach wyszukiwania. Hasła te nie mogą być nazwą własną naszego przedsiębiorstwa lub docelową domeną witryny; po czymś takim każdy jest w stanie nas znaleźć, chodzi o hasła kluczowe nawiązujące do tego, co nasza witryna oferuje i co przykładowy klient szukający usług oferowanych przez naszą stronę wpisałby w wyszukiwarkę internetową. Stawiając się w miejscu klienta stawiamy się w sytuacji, która najlepiej pozwoli nam zrozumieć logikę i potrzeby kupującego.

Warto przeczytać: