Fenomen stron responsywnych
Fenomen stron responsywnych – dużo więcej niż komfort dla użytkownika!
Każda osoba, która posiada choć minimalną wiedzę o świecie – rozumie rolę responsywności stron w kontekście pozycjonowania. To technologia lubiana nie tylko przez Google, ale i samych internautów. Oczywiście wiąże się to ze wzmożoną popularnością użytkowania urządzeń przenośnych – ze smartfonami na czele.
Co więcej, nie ogranicza się to już do młodzieży i młodych dorosłych, ale jak podają liczne źródła 80% userów korzysta z tabletów i smartfonów do przeglądania sieci w przedziale wiekowym 16-64 lat. To wszystko bezpośrednio motywuje do pogłębienia swojej wiedzy na temat fenomenu responsywnych stron celem wykorzystania ich pełnego potencjału w działaniach SEO i nie tylko.
Czym właściwe są strony internetowe responsywne?
Responsywne projektowanie stron internetowych to technika tworzenia stron internetowych na różne sposoby w zależności od rozmiaru ekranu używanego przez widza do przeglądania witryny, aby mógł się jak najlepiej dostosować się do tego ekranu. Jest to świetna metoda, dzięki której nie musisz zarządzać więcej niż jedną witryną, możesz po prostu mieć jedną witrynę z treściami, które tam wstawiasz, ale responsywność pozwala na prezentowanie jej na różne sposoby. Responsywny projekt sprawia, że Twoja witryna jest wystarczająco elastyczna, aby wszystko, co się na niej pojawi wyglądało całkiem dobrze – zarówno na małych, jak i dużych urządzeniach. Responsywne strony internetowe mają dostosowywać się do urządzeń, na których są wyświetlane.
Głównym celem responsywności jest stworzenie strony internetowej, która:
- automatycznie dostosowuje się do zmieniających się rozmiarów przeglądarek,
- posiada jeden zestaw kodów.
Oznacza to, że niezależnie od tego, czy korzystasz z komputera stacjonarnego, laptopa czy smartfona, witryna dostosuje i zmieni zawartość i obrazy oraz sposób ich rozmieszczenia, aby dopasować się inteligentnie do urządzenia, zamiast po prostu odpowiednio zmniejszać lub powiększać te elementy.
Google a responsywność strony internetowe
Właściciel strony www, który nie korzysta z przewagi jaką daje responsywność – może wiele stracić. Tym bardziej, że już od siedmiu lat Google korzysta z algorytmów, które dają lepszą pozycję w sieci stronom dopasowującym się do oczekiwań współczesnego usera. To może generować w niektórych światłych w branży seo umysłach zapytanie: czy witryna responsywna to chwilowa moda, czy może RWD (Responsive Web Design) zostanie z nami jako stałe rozwiązanie problemu związanego z wyświetlaniem tej samej treści na różnych rozdzielczościach.
Dopasowanie strony www do ekranu – czy tylko RWD? - Na przestrzeni lat pojawiało się wiele różnych propozycji, których celem było poradzenie sobie z różną rozdzielczością. Warto wiedzieć, że technologia RWD (Responsive Web Design) to tylko jedna z różnych propozycji. Aby to lepiej zobrazować – wybraliśmy trzy najpopularniejsze alternatywne rozwiązania tego samego problemu.
Strony internetowe - Jeśli nie RWD (Responsive Web Design) – to co?
- dynamic serving
- mobilne wersje stron
- design responsywny
Dynamic serving – czyli tak zwane dynamiczne wyświetlanie - sygnalizuje Google, że wyświetla różne kody HTML i CSS dla tego samego adresu URL, w zależności od urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Kod HTML jest odczytywany na podstawie typu urządzenia odczytującego stronę. Chociaż skuteczne wyświetlanie dynamiczne jest w dużym stopniu zależne od tagów klienta użytkownika, które ostrzegają Googleboty o treściach mobilnych, w rzeczywistości jest to dość korzystna praktyka dla optymalizacji, ponieważ używa tylko jednego adresu URL dla danej witryny.
Mobilne wersje stron – w tym rozwiązaniu właściciel strony www tworzy osobną witrynę dla użytkowników chcących przeglądać ją z innego urządzenia niż desktop. Zwykle jest to dużo bardziej uboższa wersja, a najłatwiej ją rozpoznać po nazwie strony, która zwykle wygląda w ten sposób: m.(nazwa domeny).
Design responsywny – głównym założeniem tego designu jest postawienie strony na bazie tzw. kafli (tiles). Aby widok strony w tym rozwiązaniu był odpowiednio dopasowany do wielkości ekranu – kafelki winny się płynnie przesuwać, tworząc taki oraz dla usera.
Responsywne projektowanie stron internetowych obejmuje strony internetowe, które bezproblemowo renderują się na różnych urządzeniach, niezależnie od rozmiaru ekranu. Zapewnia porównywalne wrażenia z korzystania z witryny, bez względu na to, w jaki sposób użytkownicy uzyskują do niej dostęp. Ponieważ ruch mobilny stanowi już nawet więcej niż połowę całego ruchu internetowego, nie możesz pozwolić sobie na ignorowanie tego segmentu odbiorców. Musisz upewnić się, że Twoja witryna jest dostępna i łatwa w nawigacji, nawet na małym ekranie. To jedyny sposób na dotarcie do odbiorców mobilnych i przekształcenie ich w lojalnych kupujących.
Responsywność stron internetowych a korzyści pod pozycjonowanie stron
Jeśli chodzi o stworzenie nowoczesnej strony internetowej, responsywny projekt jest jednym z istotnych elementów. Poprawia wygodę użytkownika i zapewnia wysokie rankingi SEO dla Twojej witryny. Chociaż Google nie wypowiada się głośno na temat swoich algorytmów – w kontekście responsywności stron zrobił wyjątek i zdecydowanie podkreśla znaczenie takiego projektowania stron internetowych jako czynnika rankingowego. Nic dziwnego, że dzisiaj już niemal wszyscy projektanci i marketerzy dokładają wszelkich starań, aby upewnić się, że posiadają witrynę internetową responsywną strukturalnie i wizualnie.
Chociaż responsywność zapewnia lepsze wrażenia użytkownika, jeszcze zbyt wielu właścicieli witryn nie kładzie wystarczająco dużego nacisku na jej uzyskanie. Porażka na tym froncie oznacza utratę znacznej liczby potencjalnych klientów (!). Oprócz obsługi przyjaznej dla urządzeń mobilnych, responsywny projekt ma o wiele więcej zalet. Wyjaśnijmy je szczegółowo.
Pozycjonowanie Google
Google stawia na RWD - Google stosuje podejście zorientowane na urządzenia mobilne, ponieważ ma na celu dostarczanie użytkownikom wartościowych i przystępnych treści. Ponieważ tak jak zaznaczyliśmy na wstępie - coraz większa liczba użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych podczas wyszukiwania w sieci, kluczowe znaczenie ma płynne renderowanie witryn na wszystkich urządzeniach.
Inwestowanie w responsywny design: wspiera Twoje działania SEO, poprawia ranking witryny. Ponadto algorytm Google nadaje priorytet witrynom przyjaznym dla użytkownika, a responsywność jest tego integralnym elementem.
Poprawiona użyteczność strony internetowej
Responsywny projekt sprawia, że Twoja witryna jest szybsza, bardziej dostępna i łatwiejsza w nawigacji na wszystkich urządzeniach. Przekłada się to na lepszą użyteczność, co sprawia, że użytkownicy pozostają na stronie i chętniej przeglądają Twoją ofertę. Mogą nawet znaleźć coś konkretnego bez dużego wysiłku, więc szanse na konwersje są większe. Nie wspominając o tym, że fantastyczna użyteczność może zachęcić użytkowników do powrotu do Twojej witryny w przyszłości.
Lepsze doświadczenie klienta - odbiorcy stron internetowych
Zwiększona użyteczność przekłada się na pozytywne wrażenia użytkowników, co jest kluczowym czynnikiem sprzedaży każdej marki online. Świetny UX może z łatwością zmienić odwiedzających w subskrybentów, leadów i lojalnych klientów na dłuższą metę. Co więcej, jest to plus dla Google, jeśli chodzi o przydzielanie rankingów wyszukiwania do stron internetowych. Responsywny projekt to z pewnością korzystna dla obu stron inwestycja.
Strony internetowe - Szybsza prędkość ładowania
Szybkość strony to kolejny krytyczny czynnik SEO, który wpływa na ranking witryny. Szybkość ładowania może wpłynąć na lub zepsuć wrażenia użytkownika z Twojej witryny. Kupujący w sieci są niecierpliwi i nawet kilkusekundowe opóźnienie wystarczy, aby odpędzić ich na dobre. Responsywna witryna internetowa rozwiązuje problem, ponieważ poprawia szybkość ładowania witryny zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Więc Twoi goście i wyszukiwarki będą równie szczęśliwi z tego powodu.
Niższe współczynniki odrzuceń - Wysoki współczynnik odrzuceń jest powodem do zmartwień, ponieważ wskazuje, że użytkownicy mają powody, aby natychmiast opuścić Twoją witrynę. Może nie są zadowoleni z szybkości ładowania lub UX nie jest wystarczająco dobry. Podobnie Twoje treści mogą nie odpowiadać intencji użytkownika. Brak responsywności to kolejny powód wysokiego współczynnika odrzuceń, ponieważ użytkownicy oczekują, że strony internetowe będą działać bezproblemowo na wszystkich urządzeniach. Przerobienie projektu strony internetowej w celu obniżenia współczynnika odrzuceń ma sens.
Unikaj duplikatów treści - Responsywny projekt Strony internetowej wiąże się z dbałością o zawartość witryny i UX. Dzięki temu znajdziesz się w lepszym miejscu, aby uniknąć pułapek, takich jak powielanie treści. Tworząc lub przeprojektowując witrynę, możesz stworzyć dwie wersje, które mogą prowadzić do problemów z duplikacją treści. Jednak najlepsze praktyki responsywnego projektowania stron internetowych kładą nacisk na tworzenie jednej, responsywnej wersji Twojej witryny. Nie musisz więc w ten sposób stresować się problemami łączącymi się z duplikatami treści.
Więcej udostępnień w social mediach - Udostępnienia w social mediach to doskonały sposób na promocję Twojej witryny i marki. Responsywny projekt zapewnia Twojej witrynie większą liczbę udostępnień społecznościowych, ponieważ w ten sposób użytkownicy mogą: łatwo wchodzić w interakcję z Twoją witryną, udostępniać ulubione treści za pomocą jednego kliknięcia. Większy ruch społecznościowy oznacza więcej użytkowników odwiedzających Twoją witrynę i mogą oni ostatecznie przekształcić się w klientów lub subskrybentów Twojej firmy.
Responsywna strona www (responsywne Strony internetowe)– musisz ją mieć! Responsywna strona internetowa to podstawa szybkiego i bezbłędnego doświadczenia mobilnego, co przekłada się na długofalowy sukces Twojej firmy. Chociaż powinieneś planować to od samego początku, przeróbka projektu jest realną opcją dla istniejących stron internetowych zbudowanych bez uwzględnienia responsywności. Dlatego powinieneś rozważyć tego rodzaju inwestycję projektową wcześniej niż później. To już nie jest opcja – to konieczność.