Projektowanie stron internetowych z uwzględnieniem zachowań użytkowników
Intuicja w obsludze stron internetowych
Jeżeli jesteśmy już na takim etapie przed przystąpieniem do projektowania strony internetowej, że znamy zamierzony cel jaki ma osiągać nasza strona w przyszłości, oraz również mamy już utworzony i opisany cechami profil idealnego odbiorcy - można wówczas przejść do następnego etapu czyli właściwego opracowania docelowego serwisu.
Dobre i gruntowne przygotowanie wcześniejsze - czyli zebranie informacji i opracowanie strategii działań nad projektem (w oparciu o rozpoznanie grup docelowych odbiorców strony www) bardzo się nam przyda w doborze stylu strony internetowej, doborze liternictwa (czcionek) oraz kolorystyki a także wyszukiwaniu i zgromadzeniu odpowiedniej ilości (oraz jakości) materiałów graficznych i audiowizualnych. Pomoże nam to lepiej spełnić oczekiwania naszych potencjalnych Klientów oraz ich potrzeby - co ma krok po kroku prowadzić to systematycznego osiagania wymierzonego dla strony internetowej celu marketingowego. Taka strategia sprawdza się zawsze - niezależnie od branży, obszaru działania (usługi lokalne i rozszerzone geograficznie). Gruntowne przygotowanie i głębsze przemyślenia pomogą w zwiększeniu sprzedaży towarów czy pozyskaniu nowych rynków zbytu.
Wcześniejsze ustalenia, którymi dysponujemy dają nam znaczącą przewagę zarówno w odniesieniu do czasu jak i nakładu ponoszonych kosztów. Dzięki temu w łatwy sposób można zabrać się za kompletowanie treści strony www oraz je odpowiednio posortować i uporządkować (teksty, opisy i inne dane). Do tego warto zrobić tzw. mockup czyli odpowiedni szkic rozpiski danych na stronie - jeżeli lista podpunktów jest bardzo długa to wówczas warto kategoryzować pakiety podstron wg semantyki i tematyki.
Jeżeli chodzi o strony internetowe to treść na nich umieszczana warto żeby była ułożonowa chronologicznie według ważności - czyli treści najbardziej istotne w pierwszej kolejności i tak aby były możliwie pod ręką, a rzeczy poboczne mogą być niżej lub zagłebione na podstronach według wagi i rangi oraz istotności tego co wnoszą (opierać się tu można o wytyczne dotyczące persony czyli profilu typowego użytkownika - to co istotne powinno się rzucać w oczy w pierwszej kolejności). Oczywiście każdy główny dział można rozwijać na stronie internetowej w głąb w późniejszym czasie - jeżeli zależy nam na szybkiej publikacji strony internetowej w sieci to możemy w pierwszej kolejności zredagować to co najważniejsze - czyli teksty na stronę w pigułce. Należy jedna brać pod uwagę to żeby teksty były systematycznie i cylicznie rozwijane - ma to znaczący wpływ na pozycjonowanie stron internetowych w Google.
Większość użytkowników odwiedzających nasze strony www działa intuicyjnie i ma potrzebę łatwego i szybkiego wzrokowego kontaktu z elementmi mającego dla niego istotne znaczenie na stronie. Dlatego też stosuje się czesto przypięte menu nawigacyjne (fixed) w górnej części strony - w raz z panelem menu. Typowym zabiegiem stosowanym w tej sekcji jest klikalne logo firmy, ktore zwykle kieruje to strony głównej serwisu. Bardzo popularne jest również umieszczanie w tej części dużych elementów odpowiadających za komunikację - telefon kontaktowy, mail (z odpowiednimi piktogramami) czy uwydatnione i wyszczególnione przyciski CTA sugerujace przejście do formularza kontaktowego.
Przeczytaj także: