Jak wybierać hosting dla firmowych stron internetowych
Na co zwrócić uwagę wybierając hosting
Hosting witryn internetowych może mocno wesprzeć lub zniweczyć Twój biznes online. Wybór odpowiedniego miejsca do hostowania strony internetowe to poważna decyzja – a migracja do nowego hosta może być poważnym problemem, więc poświęć trochę czasu na zadawanie właściwych pytań podczas konfigurowania. Wiedz, że wielu blogerów, którzy rekomendują hosting, nie są jego użytkownikami technicznymi – i nie zawsze rozumieją, co jest naprawdę potrzebne do prowadzenia witryny – my dzielimy się fachową wiedzą.
Dlaczego wybór dostawcy hostingu ma znaczenie?
Na świecie jest ponad kilkaset tysięcy dostawców hostingu. Ich plany hostingowe, ceny i funkcje znacznie się różnią między sobą. Niektóre pobierają grosze miesięcznie za hostowanie stron internetowych, podczas gdy inne kosztują setki razy więcej. Niektóre oferują solidne funkcje, takie jak bezpośredni dostęp SSH, podczas gdy inne zapewniają prosty interfejs sieciowy i tyle. Przy tak wielu dostępnych opcjach, jak wybrać najlepszego dostawcę usług hostingowych dla swojej firmy? Odpowiedź jest skomplikowana, ale przy wyborze firmy hostingowej należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.
Wybór firmy hostingowej – na co zwrócić uwagę?
Hosting współdzielony a hosting dedykowany - Jednym z pierwszych aspektów, które należy rozważyć przy poszukiwaniu najlepszej firmy hostingowej dla Twojej firmy, jest to, czy chcesz udostępniać serwery współdzielone, czy dedykowane do hostowania swoich witryn. Na serwerze współdzielonym Twoja witryna jest hostowana razem z witrynami innych klientów (z zablokowanymi uprawnieniami, aby użytkownicy nie mogli oczywiście przeglądać ani zmieniać plików innych). Ta opcja jest prawie zawsze tańszym podejściem. Serwer dedykowany oznacza, że cały serwer obsługuje tylko Twoje witryny. W tym przypadku możesz również mieć większy dostęp do systemu operacyjnego serwera, ponieważ serwer nie musi być konfigurowany do izolowania kont. Serwery dedykowane są pod pewnymi względami bezpieczniejsze ze względu na zapewnianą przez nie izolację. To powiedziawszy, realistycznie rzecz biorąc, zagrożenia bezpieczeństwa związane z hostingiem współdzielonym są minimalne, ponieważ dostawcy hostingu są całkiem dobrzy w utrzymywaniu różnych kont w izolacji. Serwery dedykowane mogą również zapewnić lepszą wydajność, ponieważ eliminują problem, który ma miejsce, gdy inny użytkownik przechwytuje wszystkie zasoby serwera i pozbawia Twoje witryny tych, których potrzebują do prawidłowego funkcjonowania. Jednak tutaj znowu większość dostawców hostingu wykonuje teraz dobrą robotę, egzekwując limity zasobów, aby uniemożliwić użytkownikom zużywanie więcej niż ich sprawiedliwy udział zasobów.
Wsparcie dla stron z systemami CMS
Możesz ręcznie wdrożyć dowolny system zarządzania treścią (CMS), który chcesz na serwerze dostawcy hostingu. Jednak wielu dostawców oferuje zautomatyzowane narzędzia, które umożliwiają szybkie i łatwe wdrażanie popularnych platform CMS, takich jak WordPress. Narzędzia te zwykle upraszczają również proces utrzymywania aktualności CMS. Jeśli chcesz zachować prostotę, wybierz dostawcę usług hostingowych, który zapewnia automatyczne wdrażanie i zarządzanie dowolnym systemem CMS, którego planujesz używać do obsługi strony internetowe.
Strony internetowe tworzą kopie zapasowe danych
Dzisiaj tworzenie kopii zapasowych danych stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Zawsze możesz wykonać kopię zapasową swoich danych samodzielnie (i robienie tego nigdy nie zaszkodzi, nawet jeśli dostawca hostingu również wykona kopię zapasową). Jednak jeśli nie chcesz zarządzać własnymi kopiami zapasowymi, wybierz dostawcę usług hostingowych, który automatycznie tworzy kopie zapasowe danych Twojej witryny. Pamiętaj też, aby sprawdzić, jak łatwo jest przywrócić strony internetowe z kopii zapasowych dostawcy i czy wiąże się to z kosztami. Niektórzy dostawcy oferują łatwe w użyciu narzędzia do przywracania danych i umożliwiają ich bezpłatne wdrażanie. Inni po prostu dają ci surowe kopie zapasowe danych i zostawiają cię z nimi. Sam musisz dowiedzieć się, jak przywrócić z nich witrynę. Mogą również pobierać specjalne opłaty, gdy potrzebujesz danych kopii zapasowej.
Dostęp do serwera
Praktycznie wszyscy dostawcy usług hostingowych oferują interfejsy internetowe, których klienci mogą używać do zarządzania witrynami i domenami. Zwykle obsługują też FTP do przesyłania i pobierania zawartości witryny. Lecz jeśli chcesz mieć możliwość logowania się do serwera i uruchamiania poleceń w wierszu poleceń, musisz wybrać hosta, który oferuje dostęp SSH lub inną formę zdalnego logowania, taką jak obsługa RDP. Te opcje dostępu zwykle wiążą się z dodatkowymi kosztami, ale są tego warte, jeśli potrzebujesz zaawansowanej kontroli administracyjnej nad swoimi witrynami.
Zasady subskrypcji
Podczas gdy większość firm hostingowych oferuje ceny zgodnie z rzeczywistym użyciem, niektórzy mogą wymagać podpisania umów długoterminowych lub nałożenia opłat, jeśli je wcześniej anulujesz. W innych przypadkach możesz mieć możliwość wyboru między płaceniem na bieżąco za wyższą cenę lub wyborem umowy, która kosztuje mniej miesięcznie, ale blokuje Cię na czas określony. Właściwa polityka subskrypcji będzie zależeć od twoich planów i tego, czy jesteś zadowolony z długoterminowego zaangażowania się w hosta.
Pomoc techniczna
Większość dostawców usług hostingowych oferuje jakąś formę profesjonalnego wsparcia. Jednak charakter ich wsparcia może się różnić na kilka sposobów: Dostępność: niektóre firmy hostingowe oferują wsparcie 24/7, podczas gdy inne oferują stałe godziny. Dostęp: niektórzy dostawcy oferują pomoc przez telefon. Inni mogą udzielać wsparcia tylko za pośrednictwem poczty e-mail lub wiadomości internetowych (chat). Czas odpowiedzi: niektórzy dostawcy gwarantują odpowiedzi na prośby o pomoc w określonym czasie. Inni nie dają takich gwarancji. Niektóre firmy zapewniają dostęp do doświadczonych specjalistów, którzy poprowadzą Cię przez rozwiązanie różnych problemów, nawet w przypadkach, gdy masz do czynienia z problemami, za które nie odpowiada dostawca hostingu (np. problem z wtyczką CMS, którą sam zainstalowałeś). W innych przypadkach wsparcie ogranicza się do wskazania dokumentacji lub dostarczenia ogólnych wskazówek (np. "Spróbuj ponownie zainstalować wtyczkę").
Wybór firmy hostingowej – o co pytać?
Poniżej dzielimy się pytaniami, które należy zadać podczas weryfikacji nowego dostawcy. Czy firma hostingowa zapewnia wsparcie 24/7? To jest kwestia niepodlegająca negocjacjom — nie ma nic gorszego niż sytuacja, gdy jesteś w trakcie uruchamiania strony lub programu, a Twoja witryna przestaje działać. Potrzebujesz firmy, która będzie odbierała telefon, czat lub e-mail 24/7, 365 dni w roku. Zapytaj swojego hosta, jak często tworzy kopię zapasową Twojej witryny. Wiele usług tego nie robi – te lepsze robią to codziennie. Poza tym warto przypomnieć, że sam również powinieneś robić kopie zapasowe na własną rękę – redundancja to dobra rzecz! Czy firma hostingowa ma siedzibę w kraju? To osobista preferencja, ale zwykle lepiej szukać firm, których serwery i wsparcie znajdują się w Polsce. Szukając takiej po prostu staraj się wybierać firmę hostingową, która ma serwery w pobliżu Twojej lokalizacji i określonej grupy odbiorców. Czy mają różne rodzaje planów hostingowych? Większość małych firm zaczyna od tak zwanych „planów serwerów współdzielonych” – oznacza to, że Twoja witryna działa na serwerze z setkami, a może nawet tysiącami innych witryn. Zwykle jest to w porządku, ale może okazać się niebezpieczne, jeśli inna witryna na serwerze zostanie zhakowana. Niektóre firmy hostingowe będą rzucać tysiące witryn na jeden serwer, co może negatywnie wpłynąć na czas ładowania strony. Co więcej, gdy uzyskasz ogromny ruch i przerośniesz hosting współdzielony, potrzebujesz opcji uaktualnienia swojego planu do serwera dedykowanego. Jakie są ich osiągnięcia? Czy są w sieci opinie na temat tej firmy hostingowe, a może udało Ci się znaleźć komentarze pochodzące od niezadowolonych klientów? Czy widzisz, że wiele pytań pomocniczych zostało bez odpowiedzi? To powinno dać Ci coś do namysłu. Czy mają aktywną stronę konserwacji/aktualizacji? Przestoje są nieuniknione – taka jest natura biznesu. Każda duża firma hostingowa w pewnym momencie będzie miała awarię lub będzie musiała przeprowadzić konserwację. Co ważniejsze, jak (i czy) przekazują to swoim użytkownikom? Poszukaj odpowiedzi na to pytanie, aby wiedzieć, czego się spodziewać stawiając na tą, a nie inną firmę hostingową. Firmy mogą przekazywać informacje o aktualizacjach w następujący sposób: wysyłanie e-maili do klientów, posiadanie strony z udostępnieniem statusu serwera (najlepiej na własnej stronie internetowej). Jakie inne usługi świadczą? Rejestracja domeny, e-commerce i funkcjonalność poczty e-mail to standardowe oferty hostów internetowych — jednak należy się upewnić, iż nie stoi za tym jeden człowiek, ale cały zespół specjalistów. Zwykle firmy, które próbują robić wszystko – nie są najlepszym rozwiązaniem. Jak często aktualizują własne oprogramowanie? Jeśli miałeś okazję korzystać z usług firmy hostingowej, która korzysta z przestarzałego oprogramowania, wiesz o co chodzi. Zapytaj ich, jak często aktualizują swoje WŁASNE oprogramowanie — w ten sposób będziesz wiedzieć, czy nadążają za technologią. Czy w jakiś sposób udzielają się społecznie? Jest to osobista preferencja – ale być może pomoże Ci rozstrzygnąć dylemat, którą firmę wybrać. Wiele firm hostingowych obecnie wykazuje się w jakiś sposób, aby zrekompensować zużycie energii – na przykład poprzez sadzenie drzew lub wykorzystanie energii wiatru. Jeśli używasz WordPressa, czy wybrana firma może Ci pomóc? Są firmy hostingowe, które uruchamiają tylko witryny WordPress – są one dostosowane do potrzeb wydajnościowych i względów bezpieczeństwa klientów korzystających z WordPressa. Jeśli zastanawiasz się, który dostawca usług hostingowych jest dla Ciebie idealny, dobrą wiadomością jest to, że wszyscy robią to samo — hostują Twoje witryny. Reasumując - martwienie się o drobne różnice w cenach lub funkcjach zwykle nie jest warte wysiłku.