Projektowanie stron internetowych z użyciem UX Writingu
Wszystkie agencje reklamowe specjalizujące się w profesjonalnym podejściu do tworzenia współczesnych stron internetowych zatrudniają w swoich kadrach specjalistów od projektowania UX. Oprócz oprawy wizualnej, stylistyki i czytelności strony internetowe muszą być zaprojektowane taki w spósób aby również istniejące na niej treści przekładały się na interakcje z użytkownikiem. Dlatego coraz częściej projektowanie stron www opiera się o stosowanie UX-Writing'u.
Czym jest UX Writing i jakie ma znaczenie przy projektowaniu stron www?
Projektanci wykorzystują filozofię i doświadczenia związane z UX contentowym w celu takiego podejścia do projektowania kontentu - aby był on wygodny a wręcz inspirujący sam w sobie dla użytkowników przeglądających treści. Dotyczy to w głównej mierze wszelkiego rodzaju portali informacyjnych, gdzie przez natłok treści, nagłówków i informacji zrodziłą się konieczność przemyślanej architektury i łamania tekstu. Wywodzi się to wprost z doświadczeń związanych z formami drukowanymi - gdzie już dawno projektanci kładli nacisk na to aby konstruować i zarządzać informacjami w taki sposób aby czytelnik czerpał również i przyjemność z przeglądania i czytania treści. Filozofia WX Writingu ma swoje przełożenie na formatowanie wizualne materiałów informacyjnych w odniesieniu globalnym do każdej profesjonalnej strony internetowej. W odniesieniu do User Experience można bazować na dorobku osób które już dawno skupiały swoją uwagę na takiemu dostosowaniu elementów funkcjonalnych stron www aby stały się one bardziej praktyczne i funkcjonalne dla użytkownika. Rozwinięciem tych funkcjonalności jest rozpoczęcie wykorzystywania przez redaktorów usprawnień sekcji micro-copy (i nie chodzi tu tylko o duże portale internetowe). Treści cząstkowe (mikro) mają ułatwić internautom intuicyjne odnajdywanie się w materiałach podczas czytania a także usprawnić nawigowanie po stronach. Dodatkową funkcją przez nie pełnioną jest pomoc funkcjonalna - mają na nią wpływ takie narzędzia jak podpowiedzi i tooltpiy i budge'y wykorzystywane dodatkowo przy polach formularzy (w tym komunikaty i ostrzeżenia związane z niepoprawnym ich wypełnieniem oraz wszelkiego rodzaju podpowiedzi i informacje instruktażowe).
Macro- i Micro-copy na stronach internetowych
Biorąc pod uwagę standardowe znane wszystkim strony internetowe informacyjne - trzon ich kontentu stanowią główne artykuły pisane czyli "Macro". Za treści macro-copy można więc śmiało uznać wszelkie posty blogowe, pakiety informacyjne czy podstrony z wiadomościami etc. Materiały z zakresu "Macro" tworzone są zatem przez specjalistów z dziedziny copywritingu - czyli w skrócie mówiąc - redaktorów i pisarzy. Osobom tym z reguły towarzyszą dodatkowo specjaliści od Micro-copywritingu, którzy wychodzą im naprzeciw dzięki znajomości UX i UI - i w odpowiednią formę wizualną i funkcjonalną ubierają istotne treści merytoryczne.
Doświadczenia użytkowników stron internetowych
Doświadczenia oraz wrażenia użytkowników (potocznie nazywane User-Experience) mają miejsce podczas korzystania przez nich z tworzonych przez nas stron internetowych - dlatego ważne jest podejście uwzględniające ich nie tylko oczekiwania ale i przyzwyczajenia, tak - aby w możliwie jak najlepszy sposób zaprojektować produkt, który będzie do nich przemawiał zarówno w sposób wizualny jak i funkcjonalny. Dlatego projektanci UX nieustannie się w tej dziedzinie rozwijają tak aby tworzyć produkty (strony www czy aplikacje webowe oraz mobilne), które będą wytwarzać pomiędzy nimi a użytkownikami pozytywne oddziaływania i doświadczenia. Nie jest to również obojętne z marketingowego punktu widzenia - gdyż ma to wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych a dokładniej mówiąc wykorzystać już potencjalnych ruch na stronie w celu zwiększenia konwersji - jeżeli osoba trafi z wyszukiwania na naszą stronę to ważne aby poczyniła dalsze kroki (np. zapoznanie się z naszą ofertą produktów i usług, nawiązanie kontaktu). Przyjemne i pozytywne wrażenia z przebywania na stronie (czy też korzystania ze sklepu internetowego) przekładają się więc na skuteczność samych stron.
Wpływ UX Writing'u na pozycjonowanie stron
Jak wiadomo od kilku lat wpływ na pozycje danej strony www w wyszukiwarce ma wiele istotnych czynników. Pierwszym aspektem branym od dłuższego czasu przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google była pierwotna responsywność. Był to czynnik pierwszy, który z czasem przybrał rozbudowaną formę i obecnie dobrze praktykowane User experience jest istotnym czynnikiem rankingowym. Dlatego takie podejście do projektowania stron www w sposób wymierny przekłada się na ich jakość a korzyści są wielowymiarowe. Aby skutecznie wdrażać politykę prawidłowego stosowania UX-Writingu należy nieustannie dbać o jakość nie tylko merytoryczną i semantyczną publikowanych treści ale również o ich formę wizualną czyli graficzną. W skład dobrych praktyk wchodzi czytelne rozbijanie bloków tekstu - z wizualnym wyróżnianiem, separowaniem oraz wyciąganiem istotnych komunikatów poprzez stosowanie zróżnicowanego liternictwa, kolorystyki oraz mikroakcji (akcje po najechaniu, po kliknięciu etc). Oczywiście wszelkie kwestie opracowywane i doskonalone są na bieżąco przez firmy które mają duże doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu serwisów internetowych i innych aplikacji webowych. Przez lata praktyk usystematyzowano listę ważnych wskazówek którymi należy się kierować w przypadku skutecznego aplikowania praktyk UX-Writingu.
Co brać pod uwagę w projektowaniu UX/Writingu?
- Przejrzysta forma i komunikatywne treści - Ta zasada dotyczy treści pisanych pod kątem stron internetowych - mowa tu o poprawnej językowo formie o jasnym i czytelnym przekazie oraz w dostępnej i zrozumiałem formie. Należy maksymalnie zmniejszyć ryzyko zróżnicowania interpretacji przekazu przez grupę potencjalnych odbiorców.
- Wizualne opracowanie istotnych elementów stron internetowych - w tej zasadzie chodzi o ułatwienie czytelnikowi stworzenia hierarchicznego odczytu elementów przekazu - z pomocą przychodzą tutaj takie narzędzia jak odpowiednie stylowanie treści - stosowanie zróżnicowania wagi i wielkości czcionek, stosowania kursyw, stosowanie różnych kolorów (dotyczy to również ikonografii) oraz przemyślanego organizowania struktury tekstów (w tym listowania).
- Slangi i mowa potoczna na stronie internetowej - głównym czynnikiem mającym wpływ na zastosowanie odpowiedniego języka w pisaniu treści na strony internetowe jest określenie kto będzie ich głównym odbiorcą. Jeżeli nasze strony odwiedza głównie młodzież - warto pod ich kątem używać prostego języka, bez konieczności sięgania przez nich po słownik języków obcych. Jeżeli prowadzimy bloga dla danej grupy zainteresowań - spokojnie można stosować slang funkcjonujący potocznie w danym kręgu użytkowników skupionych wokół danej dziedziny tematycznej o której rozprawiamy.