Jak określić odbiorców naszych stron internetowych
Kto odwiedza nasze strony internetowe - dlaczego jest to ważne dla firm projektujących strony www
Jak wiadomo od dawna, większość koncepcji pojawiających się podczas rozwoju rynku tworzenia stron internetowych od samego początku brała pod uwagę odbiorcę. Równolegle rozwijały się technologie oraz semantyka i procedury pomagające na prawidłową indeksację przez roboty wyszukiwarek ( co miało istotny wpływ na optymalizację oraz pozycjonowanie stron ). Oba te nurty z czasem spotkały się w jednym punkcie - gdzie algorytmy Google biorą już pod uwagę podczas indeksowania także rozwiązania technologiczne mające znaczący wpływ na interakcję naszej strony www z użytkownikiem. Oczywistym faktem jest że głównym i docelowym odbiorcą naszych publikacji jest internauta a nie bot, dlatego pod jego kątem powinniśmy skupić swoją uwagę podczas projektowania każdego rodzaju witryn - zarówno portali jak i blogów oraz stron firmowych a także sklepów internetowych i platform e-commerce i B2B. Realizując swoje zlecenia, każda firma informatyczna powinna poznać nie tylko swojego Klienta - lecz przede wszystkim profil jego odbiorców czyli przekrój populacji którą charakteryzuje zespół wspólnych mianowników i cech. Zatem ważne jest zbadanie oraz określenie tego kim są dziś internauci odwiedzający nasze strony internetowe oraz kto będzie po nich i jak będzie się zmieniać demografia naszych użytkowników. Precyzyjne zdefiniowanie grup (targetów) docelowych jest ściśle i nierozerwalnie połączone z celem, który ma osiągać dana strona www w zależności od charakteru i kategorii tematycznej w której funkcjonuje. Realizacja dobrej strony powinna się zatem opierać o dobry rekonesans parametrów określających osoby do których chcemy dotrzeć. Brak wcześniejszego zdefiniowania natomiast naszych grup docelowych (zależnie od realizowanego projektu) zawsze można wziąć pod uwagę podczas rebrandingu stron internetowych lub modernizacji istniejących projektów po zebraniu odpowiedniego feedback'u po dłuższym czasie ich funkcjonowania w przestrzeni. Im więcej informacji zbierzemy podczas życia danej strony, z danych podlegających dalszej analizie a gromadzonych z ruchu na stronie www (lub sklepie internetowym) tym łatwiej będziemy mogli zawęzić, również niszowe profile charakteryzujące osoby generujące wyżej wymieniony ruch. Dane gromadzone w trakcie funkcjonowania danych projektów stron i aplikacji pozwolą nam na określenie parametru jakim jest persona - czyli osoba o uśrednionych cechach demograficznych która najczęściej definiuje osoby będące naszym potencjalnym klientem - Mowa tu będzie o takich parametrach jak przede wszystkim najczęściej powtarzający się wiek użytkowników czy pochodzenie (region Polski czy województwa), płeć internauty a także bardziej szczegółowe dane takie jak wykształcenie czy zainteresowania (co może nam później również lepiej sformatować profil odbiorczy w przypadku rozpoczynania nowych kampanii reklamowych i ich optymalizacji). Jeżeli uzyskamy już w miarę jasny i zdefiniowany obraz tego co posiadamy w swojej ofercie (i do kogo ona jest skierowana) to również w łatwy sposób odnajdziemy cechy naszej firmy wyróżniającej ją n a tle konkurencji (firmy lokalne i funkcjonujące w środowisku dalszym zewnętrznym).
Co warto brać pod uwagę w definiowaniu odbiorcy, do którego będą skierowane nasze strony internetowe ? Warto pod uwagę wziąć takie czynniki, parametry i uwarunkowania jak na przykład:
- Oczekiwania i potrzeby Klienta (ze względu na wiek, płeć czy zainteresowania)
- Preferowane wyszukiwania - czego szukał w internecie, jakich słów kluczowych używał (co będzie można wziąć pod uwagę pod pozycjonowanie)
- Skąd dotarł na stronę (analiza ruchu - czy z wyszukiwania organicznego czy np. z linków social media)
- Jak zmodyfikować formę i treść stron internetowych pod jego kątem
Zebrana wiedza pozwoli nam na realizację przemyślanych projektów stron internetowych skrojonych i modyfikowanych pod określony typ person. Dzięki temu będziemy wiedzieć gdzie i jakie treści umieszczać na naszych stronach www, jaką formę obrać (klimat, styl, format i forma) tak aby były one odpowiednio zredagowane i przedstawiane - a co za tym idzie rozumiane i wykorzystywane przez klienta. Ten wpływ ułatwiający naszym klientom interakcję i integrację z naszą stroną skutkuje w dużym stopniu na jego zachowania, reakcje i decyzje (w tym zakupowe czy związane z wyborem zleceniobiorcy danych usług).
Projektowanie stron internetowych pod kątem zdefiniowanej persony pomaga zatem na realne potrzeby ludzie będących w puli naszych potencjalnych klientów. Persona zatem jest wyznacznikiem i archetypem typowego dla nas odbiorcy.
Zobacz także: